بایگانی
- بهمن ۱۳۹۴ (۵)
- دی ۱۳۹۴ (۱)
- آبان ۱۳۹۴ (۹)
- مهر ۱۳۹۴ (۴)
- شهریور ۱۳۹۴ (۹۰)
- مرداد ۱۳۹۴ (۶۳)
- تیر ۱۳۹۴ (۲۳)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
بردگی نه زندگی
نظرات: ۵ -
زندگی یعنی وقف او شدن ..
نظرات: ۳ -
همه بدبختیهای بشر
نظرات: ۲ -
-
-
تو مرا بردی به شهر یادها
نظرات: ۱ -
نامه ای به صادق زیباکلام
نظرات: ۱ -
اشعار و مدایح ولادت امام رضا (ع)
نظرات: ۱ -
دختر خوب کیست؟!
نظرات: ۱ -
یاامام رضا(ع)
نظرات: ۱
محبوب ترين ها
-
۵۵۱ -
۵۳۷ -
۵۸۹ -
۴۲۷ -
۳۴۴ -
۵۱۳ -
۵۶۶ -
۳۶۳ -
۳۲۵ -
۵۶۰
مهدویت وسربداران
زمینه ظهور و خروج سربداران، در بستر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران پس از هجوم مغولان فراهم آمد. با فروپاشی حکومت ایلخانان، حاکمان محلی در اطراف و اکناف ایران حکومتهای مستقلی پایه گذاشتند و به جنگ قدرت با هم پرداختند. ظلم و جور این امیر نشینان مستقل و تجاوز و تعرّض آنان به حقوق مردم و خرده مالکان، موجی از نارضایتی را در منطقه برانگیخت. در این میان شرایط مغشوش سیاسی و اجتماعی خراسان، زمینه را برای بروز یک قیام مردمی فراهم آورد.
ناهنجاریهای
اقتصادی و اجتماعی - که در پی استیلای مغولان در جامعه پدید آمد و با
انحطاط حکومت آنها شدت یافت - انگیزههای لازم را در مردم برای پیوستن به
یک قیام مذهبی ایجاد کرد. این در حالی بود که متعاقب حمله مغولان و حذف
پایگاههای حکومتی تسنّن در شرق جهان اسلام، امکان رشد و گسترش تفکر شیعی
دوازده امامی در ایران بیش از پیش فراهم شد تا جایی که در زمان ایلخانان
مدّتی شیعه مذهب رسمی کشور شد. باورهای عرفانی متأثر از تفکرات شیعه
امامیّه، در کنار ظلم ستیزی و دادگستری مبتنی بر اعتقادات مذهبی، مهمترین
انگیزه برای حذب مردم به این جنبش شد.
حکومت سربداران نخستین دولت مستقل
شیعی دوازده امامی و گستردهترین نهضت شیعی، پیش از رسمیت یافتن این مذهب
در ایران بود که زمینه ظهور بسیاری از نهضتهای هم عصر و پس از خود را
فراهم کرد. جنبش سربداران با الهام از مکتب مهدوی، با هدف استقرار یک حکومت
مشروع و به منظور براندازی تشکیلات غیر شرعی ملوک الطوائفی و حذف بقایای
قوانین و رسوم یاسایی عهد مغول شکل گرفت. ایدئولوژی حاکم و دور نمایه این
قیام، مذهب اثنی عشری بود. عدهای از رهبران و پیروان این جنبش، از تشیّع
انقلابی متکی بر تصوّف و تشیّع علوی حمایت میکردند. عدهای دیگر نیز نوعی
تشیّع فقاهتی را ترجیح میدادند و علمای دینی را به شراکت در امور دینی
ترغیب میکردند.
با این همه تعالیم شیخ حسن و شیخ خلیفه، با تکیه بر
جهان بینی مهدویّت، بر عدم جدایی دین و دولت تصریح میکرد. اعتقاد به
مهدویّت در تعابیر و ادبیات جنبش سربداران آشکار بود؛ آن چنان که شیخ حسن ، مریدان را به «اختفاء» فرا میخواند و از آنان میخواست به هنگام «ظهور» آماده نبرد باشند.
نوشتهاند:
در زمان حکومت علی مؤید، پیروان شیخ حسن، اسبی مجهز را هر روز دوبار در
شهر میگرداندند و ظهور امام غایب را انتظار میکشیدند. ظلمگریزی، بیگانه
ستیزی، حس مساواتطلبی و برقراری عدل و داد از دیگر ارزشهای این قیام بود.
سربداران توانستند قسمتی از خاک ایران را از اشغال مغولان و فئودالهای
محلی برهانند. برابری و مساوات که در رفتار و حتّی پوشش سران سربدار، مشهود
بود، توزیع عالانه غنایم، تقلیل مالیات و خراج محصول برای عوام، از
ویژگیهای دیگر این قیام به شمار میآمد.
حکومت در میان سربداران موروثی
نبود و گاهی از آن شیخیان و گاه از آن سربداران بود. با وجود این
ویژگیها، دولت سربداران به واسطه اتخاذ سیاستهای نادرست داخلی و خارجی از
هم فرو پاشید. با این همه سنت سربداری در ایران زنده ماند تا جایی که در
پی قیام مردم سبزوار، اصطلاح سربدار صفت عام قیامهایی از این دست شد. قیام
مردم سمرقند به سرکردگی مولانا زاده بخاری (که سی سال بعد از خروج
سربداران سبزوار رخ داد و به همین نام شهرت یافت)، قیام پهلوان اسد خراسانی
در کرمان علیه ظلم شاه شجاع (که رنگ و بوی سربداری داشت)، خروج سادات و دراویش مازندران به رهبری سید قوام الدین مرعشی و جنبش سادات کیانی در گیلان از این شمارند. [1] .
پی نوشت ها:
[1] ر.ک: احمد صدر حاج سید جوادی و دیگران، دایرةالمعارف تشیّع، ج 9، ص 133 - 130.
طبقه بندی موضوعی
آخرين مطالب
-
موز خشک
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
پرتقال خشک
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
سیب خشک
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
کیوی خشک
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
سه معما که برای مایکروسافت بی جواب ماند
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ -
30جمله کوتاه از سخنان امام خامنه ای در خصوص جنگ نرم
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ -
شبکه های اجتماعی و نگاه های جنسیتی
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ -
ثواب گفتن مرگ بر آمریکا کمتر از نماز نیست
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ -
زندگی یعنی وقف او شدن ..
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ -
تقدیم به رهبر عزیز
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است